HOME       WERKWIJZE       MIJN DIEZIJN       OVER DIEZIJNVANMIJ       CONTACT  
  merkidentiteit       merkboek 



Bij een merk komt heel veel kijken. Je hebt natuurlijk een logo of beeldmerk, maar ook de manier waarop je spreekt en schrijft, het interieur van je winkel of bedrijfspand zijn belangrijke elementen van je merk. Een merk is een naam, een symbool of ander kenmerk dat een product, dienst of organisatie vertegenwoordigt. Je merkidentiteit is wat jouw merk uniek maakt en zorgt ervoor dat je je onderscheidt ten opzichte van je concurrenten. Alle marketingactiviteiten zijn gebouwd op de merkidentiteit. Merkidentiteit is iets anders dan imago. Imago is het beeld dat buitenstaanders bij je merk hebben. In je identiteit komen eigen overtuigingen en waarden terug. Het is een mix van gedrag, symbolen en communicatie. Dat is wat een merk of product uniek en authentiek maakt.

1. 'WIE IS' MIJN MERK?
Dit is misschien wel het meest uitdagende onderdeel. Veel ondernemers hebben daar best een beeld van in hun hoofd. Maar hoe breng je dat beeld (consistent) naar buiten? Het is het uitgangspunt van je identiteit en dus heel belangrijk. In een persoonlijk gesprek kunnen we vaak al snel tot de essentie komen. Daarbij zijn luisteren en aanvoelen voor mij de belangrijkste aspecten. Wat zijn jouw kernwaarden? Waar staat jouw bedrijf voor, waarin onderscheidt je je, wat is jouw doelgroep? Als we dat helder hebben kunnen we aan de slag!

2. MOODBOARD
In een moodboard probeer ik het 'gevoel' van de beoogde identiteit dat ik tijdens de briefing heb gekregen uit te drukken in beeld. Dat kan door een samenvoeging van beelden van materialen, kleuren, typografie, mensen, architectuur of interieur. Dit geeft richting aan de creatieve uitwerking van de merkidentiteit zoals het latere gebruik van foto's of de vorm van het logo. En het laat zien waar je voor staat.

3. LOGO / BEELDMERK
Een logo is de basis van je merkidentiteit, het gezicht van je onderneming. Een uniek logo wekt vertrouwen bij je doelgroep en draagt bij aan de herkenbaarheid van je onderneming. Met een uniek logo onderscheidt je jezelf van de concurrentie. Een logo bestaat uit vorm, typografie en kleur. Het ontwerpen van een logo gaat in een paar fasen, welke elkaar kunnen overlappen. In het begin probeer ik verschillende vormen en stijlen uit en zoeken we naar die unieke en verassende vorm die staat voor uw bedrijf. Dit kan tegelijkertijd gaan met het onderzoeken van de juiste typografie. De juiste typografie versterkt uw merkidentiteit en is daarom een heel belangrijk onderdeel in het geheel. Ditzelfde geldt voor de toepassing van kleur aan jouw logo. Dit gebeurt meestal pas op het laatst. Kleur moet een bepaalde meerwaarde bieden, dit moet onderzocht worden door met meerdere kleuren / combinaties te varieren en te kijken wat daarvan het effect is.

In een zogenaamd merkboek worden bovenstaande zaken weer verder uitgewerkt.

Voor vragen of een offerte kunt u mij mailen
info@diezijnvanmij.nl of bellen op 06 38638678.

© Copyright 2018. Alle rechten voorbehouden aan Diezijnvanmij.